Informe de gestió




Resum executiu
Accions 2019
Activitat realitzada
Glossari de sigles i acrònims més freqüents



Accions 2019


Àmbit assistencial

Les accions realitzades l’any 2019 se centren, majoritàriament, a consolidar les línies de treball que s’estaven desenvolupant i la inclusió d’intervencions dirigides a potenciar noves eines telemàtiques en el tractament als usuaris.

Accions dirigides a potenciar els serveis als usuaris i ciutadans

• Salut preventiva i comunitària
− Consolidació del desplegament del Projecte COMSALUT a les ABS de BSA amb la participació dels actius comunitaris i amb la priorització de les accions proposades.
− Continuïtat de les intervencions en el marc de Badalona Ciutat Saludable (BCS). Noves accions adaptables segons la demanda existent i les propostes d'interès rebudes.
− Catàleg d’intervencions en la comunitat i difusió d'aquestes accions a la I Jornada d’Atenció Comunitària de BSA (amb la participació de l’Ajuntament de Badalona).

• Incorporació de projectes d’innovació a l’activitat assistencial
− Disseny, desenvolupament i implantació dels plans de cures estandarditzats al programa informàtic eCAP d’atenció primària (Projecte ARES-AP).
− Desenvolupament de la consultoria no presencial com a eina de contacte entre els diferents metges i especialistes per tal d’avaluar i optimitzar la necessitat de la visita presencial del pacient. Millora de l'accessibilitat, el temps de resposta al usuari i la formació continuada dels professionals.
− Consulta externa de prescripció tecnològica en el marc del projecte ImplementALL, fent intervencions en la plataforma «Supera tu depresión» dirigida al seguiment i suport de depressions lleus o moderades.
− Funcionament de les “estacions clíniques de treball” a partir de dispositius mòbils; eina de flux de processos; integració de dispositius per a la realització de proves diagnòstiques, curs clínic compartit estructurat i d’altres. Aquestes "estacions" abasten tres col·lectius professionals com són metges, infermeres i comandaments d’Infermeria.
− Desenvolupament de projectes en el Servei d’Urgències dirigits a eliminar totalment els registres en paper (historia clínica electrònica) i a millorar la integració en altres repositoris d’història clínica compartida.
− Integració en la tramesa d'informació estructurada de proves com electrocardiogrames o espirometries a HC3.
− Continuació del desenvolupament per millorar les funcionalitats de la App de Pediatria de BSA.
− Inici del desplegament de les estacions de treball per a medicació a les unitats d’hospitalització HMB amb l’adquisició de dos carros informatitzats. Millora de la seguretat del pacient.

• Integració del Servei de Salut Mental i Addiccions a BSA en clau territorial. Aquest 2019 s’ha continuat realitzant la integració de l’àmbit de la salut mental i les addiccions a BSA, segons les directrius del Pla director de salut mental i addiccions.

• Programa de suport a l'atenció primària de salut per als trastorns mentals lleus-moderats
− Funcionament amb grups motors i amb l’establiment de referents per ABS
− Aplicació de la cartera de serveis de l’ENAPISC de forma progressiva
− Adequació dels recursos necessaris

• Programes d'atenció especialitzada als trastorns mentals moderats-severs (trastorn depressiu major, trastorn bipolar, trastorns esquizofrènics, trastorns d'ansietat generalitzada, trastorns agorafòbics, etc.)
− Equips comunitaris i Unitat Territorial Integrada
− Aplicació de les rutes assistencials

• Potenciar la cartera de serveis propis dels CSMA:
− Programa d'atenció específica al risc suïcida
− Programa d'atenció a les persones amb trastorns psicòtics incipients (PI)
− Programa d'atenció específica a les persones amb TMS (trastorn mental sever)
− Programa d'atenció a les famílies
− Pla de serveis individualitzat (PSI)

• Disseny del Mapa de Recursos del Territori, de forma interdisciplinària i compartida

• Model d’Integració Assistencial

Continuïtat en la línia de treball dels grups següents:
• Grup de treball de pràctiques de valor
• Participació de professionals de diferents àmbits i en col·laboració amb abordatge territorial
• Projectes importants com l’ESSENCIAL

• Grups d’adequació i conciliació terapèutica
− Diversos grups on participen professionals dels diferents nivells amb el Servei de Farmàcia.
− Creació i seguiment transversal d’algoritmes de prescripció i adequació.

• Projectes de telemedicina
− Valoració telemàtica de pacients entre els diferents nivells per millorar l’accessibilitat, llistes d’espera ambulatòries, uniformitat de criteris de derivació i capacitat resolutiva dels professionals.
− Inici del desenvolupament de les consultes virtuals entre els àmbits de l’atenció especialitzada i sociosanitari.

• Circuit de pacient crònic
− Participació de professionals d’atenció primària, especialitzada i sociosanitària per adequar els recursos necessaris en el seguiment de pacients crònics complexos i MACA.

• Processos d’intervenció grupal
− Identificació de patologies o grup de pacients que es poden beneficiar d’aquestes intervencions. La identificació es realitza en els diferents nivells d’assistència i es comunica al responsable del grup.

• Àmbit d’integració territorial
− Participació en les diferents taules territorials conjuntament amb l’autoritat sanitària i la resta de proveïdors per a la realització de la coordinació assistencial:
1. Taula d’urgències
2. Taula de pacient sociosanitari
3. Comissió d’atenció primària
4. Comissió de farmàcia
5. Model de seguiment de supervivents oncològics

• Continuació amb el projecte APTITUDE – Dirigit a prevenir la discapacitat actuant de manera precoç amb els ciutadans que presenten fragilitat indicant activitats i/o intervencions multicomponent per afavorir un envelliment saludable.
− Avançament de les fases d’aquest projecte compartit amb proveïdors de salut d’altres territoris i amb participació en clau ciutat (BSA-ICS).
− Posada en marxa de la formació específica per poder fer un diagnòstic de fragilitat i avaluar possibles recursos comunitaris disponibles.

Accions dirigides a la millora de la qualitat, la coordinació de recursos i la seguretat del pacient

Intervencions sobre línies de continuïtat dirigides a potenciar la cultura de la seguretat, la sistemàtica en l’avaluació de resultats, la coordinació de recursos i la cerca de models que ens permetin ser més eficients.

• Gestió autònoma de la qualitat i l’eficiència.
− Funcionament de quadres de comandament, on els professionals poden consultar dades referents als indicadors dels objectius a treballar.
− Avaluació del procés quirúrgic a partir d’indicadors (O.S.E.) que relaciona productivitat, eficiència i qualitat.
− Anàlisi dels processos del centre sociosanitari referents a hospitalització i farmàcia dintre d’una reenginyeria de processos que facilitin canvis de millora.
− Increment de la cartera de serveis de consultes d’Infermeria de Pràctica Avançada (IPA) en avaluació preanestèsica al pacient amb procediments quirúrgics de complexitat grau I.

• Continuïtat en el desenvolupament dels plans funcionals i trajectòries clíniques
− Millores en el protocol de Fastrack de cirurgia colorectal.
− Finalització de la revisió del procés transversal del pacient amb fractura de fèmur per avançar en els resultats de guany funcional, evitar les complicacions i incrementar-ne la supervivència. Això ha permès millorar els resultats dels indicadors qualitatius.
− Consolidació del Pla funcional per a l’atenció de la fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica al BNiBM. Accions realitzades:
   - Consolidació del Pla territorial amb els criteris de derivació i cartera de serveis.
   - Millora en la coordinació dels casos entre la infermera referent de la Unitat i els    diferents referents de primària.
   - Millora dels indicadors d’accessibilitat a la Unitat.
   - Desenvolupament del Programa Pacient Expert.
   - Desenvolupament del Programa de fisioteràpia i neurorehabilitador de la Unitat
   Funcional.
   Actualment la Unitat Funcional de Fibromiàlgia i Síndrome de la Fatiga Crònica està
   absolutament consolidada i amb elevats nivells de satisfacció dels usuaris atesos.

• Potenciar els circuits de coordinació assistencial
− Cribratge des d’atenció primària dels pacients que poden presentar una síndrome de l’apnea obstructiva del son (SAOS) prèvia a la derivació al metge especialista.
− Millores en el circuit de derivació del pacient subagut des de l’atenció primària. Les accions realitzades se centren a millorar l’operativa de:
   - Protocol de derivació consensuat entre atenció primària territorial i el Centre
   Sociosanitari El Carme.
   - Seguiment dels perfils d’actuació conjunta.
   - Avaluació periòdica de les derivacions, traspàs d’informació i valoració de l’activitat
   anual generada.
− Extensió del cribratge del càncer colorectal. Accions realitzades:
   - Millora en els resultats, tant de visita i inclusió com de realització de la prova
   diagnòstica.

• La seguretat del pacient com a eix de l’atenció
− Continuant la línia de treball de seguretat, realització d’accions de intervencions en seguretat de pacient sota els grups establerts d’anàlisi transversal entre àmbits:
   - Àrea quirúrgica
   - Farmàcia
   - Identificació de pacient
   - Caigudes i contencions físiques
   - Ferides cròniques
   - Sales blanques
   - Infeccions

• Línia d’innovació en el model assistencial de l’atenció primària. Dirigida a dos tipus de canvi de paradigma de gestió
− Projecte orientat a la desburocratització dels processos d’AP.
− Projecte orientat a l’atenció de l’usuari d’AP segons el nivell de complexitat. Implica la identificació de grups de pacients, necessitats i selecció de recursos necessaris depenent de la intensitat d’intervenció.

• Nous models de promoció de la salut
− Revisió permanent del Programa del Nen Sa, on la infermera cada cop té un rol més rellevant de liderat:
   - Augment de les intervencions grupals en forma de tallers per part d’Infermeria.
   Manera diferent de tractar què inclou les visites del Programa.
   - Potenciar les pràctiques de valor de la infermera en les visites del propi Programa
   (augmentar l’abast de la seva intervenció)
   - Adequació dels espais de les agendes per tal de ponderar visites del Programa del
   Nen Sa davant altres visites que es generen. La virtut radica en la flexibilitat d'adaptar
   els nous espais a les característiques de la demanda segons estacionalitat.


Àmbit de gestió. Unitat de Contractació

L'any 2019 la Unitat de Contractació ha dut a terme les actuacions següents:

Concursos adjudicats el 2019

• BSA 4/17: Servei integral de restauració, incloent-hi servei de cuines i explotació de les cafeteries, vènding, àpats a domicili de Badalona Serveis Assistencials i obres de remodelació i equipament de la cuina del Centre Sociosanitari El Carme. Adjudicat a Serhs Food Area, SL.

• BSA 6/18: Subministrament, mitjançant rènting, d’equipament informàtic; adjudicat a Abast Systems&Solutions, SL.

• BSA 8/18: Gestió del Servei de Rehabilitació; adjudicat a Iriteb, SL.

• BSA 1/19: Subministrament, mitjançant arrendament sense opció de compra, de dos cotxes 100% elèctrics; declarat desert, atès que l’únic licitador va presentar la seva oferta fora de termini.

• BSA 3/19: Servei de manteniment d’equips de microinformàtica; adjudicat a Instrumentación y Componentes, SA (Inycom).

• BSA 4/19: Servei de bugaderia; adjudicat a Ilunion Bugaderies de Catalunya, SAU.

• BSA 5/19: Subministrament, mitjançant arrendament sense opció de compra, de dos cotxes 100% elèctrics; adjudicat a Arval Service Lease, SA.

• BSA 7/19: Subhasta pública a l’alça de cinc parcel·les propietat de BSA, situades al municipi de Lloret de Mar (Girona), urbanització “La Soleia”, carrer Andalusia núm 37, 39, 41, 42, 43; declarat desert en no presentar-se cap licitador.

En curs:
• BSA 6/19: Servei de manteniment de l’equipament d’electromedicina i radiodiagnòstic; en curs.

• BSA 9/19: Servei integral de neteja, gestió interna del rober i gestió interna dels residus; en curs.

• BSA 10/19: Elaboració i execució del projecte per a la implementació de millores operatives del Centre Sociosanitari El Carme; en curs.

• BSA 8/19: Serveis d’atenció a la llar d’usuaris de serveis socials de la ciutat de Badalona; preparant publicació.

Pròrrogues i modificacions tramitades:
• BSA 7/16: Servei integral de seguretat i vigilància, adjudicat a Ilunion Seguridad, SA. Primera pròrroga, del 9-1-19 al 8-1-20, i segona i última pròrroga, del 9-1-20 al 8-1-21.

• BSA 8/16: Servei d’ajuda domiciliària als usuaris dels serveis socials municipals de Badalona, adjudicat a Servisar Servicios Sociales, SL. Primera pròrroga, de l'1-7-19 al 30-6-20.

• BSA 1/16: Servei i subministrament de contenidors, recollida transport, tractament i eliminació de residus sanitaris, adjudicat a SRCL Consenur, SL. Segona i última pròrroga, de l'1-7-19 al 30-6-20.

• BSA 1/17: Servei de manteniment dels equips d’electromedicina dels edificis sanitaris gestionats per BSA, adjudicat a Althea Healthcare España, SL (abans Telematic & Biomedical Services, SL). Primera pròrroga, de l'1-7-19 fins a resolució de concurs (expedient BSA 6/19) o màxim un any (fins al 30-6-20).

• BSA 7/15: Subministrament de gasos medicinals i manteniment de les instal·lacions de distribució de l’HMB i del CSSC, adjudicat a Sociedad Española de Carburos Metálicos, SA. Primera i última pròrroga per 2 anys, de l'1-12-19 al 30-11-21.

• BSA 4/16: Servei integral de neteja, gestió interna del rober i gestió interna dels residus, adjudicat a Multiserveis Ndavant, SL. Segona i última pròrroga, de l'1-12-19 fins a resolució de concurs (expedient BSA 9/19) o màxim fins al 30-06-20.

• BSA 6/16: Servei d’auditoria econòmica i de legalitat dels comptes anuals de BSA, adjudicat a Faura Casas Auditors-Consultors, SL. Primera i última pròrroga, de l'1-1-20 al 31-12-20, relativa als comptes anuals de l’exercici comptable 2019.

• BSA 5/15: Servei d’impressió, fax i digitalització, adjudicat a General Machines Technology, SL. Primera pròrroga, de l'1-1-20 al 31-12-20.

• BSA 3/17: Mútua d’accidents de treball i malalties professionals, adjudicat a Mútua Intercomarcal. Segona pròrroga, de l'1-1-20 fins al 31-12-20.

• BSA/CT/000143/2016: Servei de seguretat privada al Centre Delta, adjudicat per IMSP i subrogat per BSA, a Seguridad Profesional Mediterránea, SA. Primera i última pròrroga, del 25-1-20 al 24-1-21.

• BSA 4/16: Servei integral de neteja, gestió interna del rober i gestió interna dels residus, adjudicat a Multiserveis Ndavant, SL.
a) Modificació de contracte per reobertura d’una planta d’hospitalització del CSSC amb motiu de l’increment del nombre de llits concertats. D’aplicació de l'1-12-19 fins a resolució de concurs (expedient BSA 9/19) o màxim fins al 30-06-20.
b) Modificació de contracte per inclusió dels centres de salut mental. Dues modificacions, del 16-7-19 al 30-11-19, i de l'1-12-19 fins a resolució de concurs (expedient BSA 9/19) o màxim fins al 30-06-20.

Encàrrecs a mitjà propi atorgats per BSA

• Al Consorci de Salut i d’Atenció Social de Catalunya, SA, pel servei de delegat de protecció de dades (DPD). Primera pròrroga, del 15-6-19 al 14-6-20.

• A CSC Serveis Instrumentals, SA, pel servei d’acompanyament i formació a un dels gestors de compres de BSA en la preparació d’una licitació per a l’adquisició d’un mòdul de gestió de bloc quirúrgic en el programa SAP.

• A CSC Serveis Instrumentals, SA, pel servei integral d’assessorament jurídic en matèria de contractació pública (SACAC) i assessorament jurídic en els àmbits civil, penal, mercantil, comptable i fiscal.

Acords marc de compra agrupada Consorci Salut i Social de Catalunya (CSC)

• CD BSA CSC E 2/16 Tires reactives – lot 4: licitació derivada individual per a BSA; formalització de contractes derivats (2 proveïdors).

• CD BSA CSC E 2/16 Tires reactives – tots els lots: primera i única pròrroga en curs de formalització.

• CD BSA CSC-ICS 4/17 Medicaments per al tractament en adults amb hipercolesterolèmia primària (familiar heterozigòtica i no familiar) o dislipèmia mixta amb inhibidors de PCSK9: formalització dels segons contractes derivats (2 proveïdors).

• CD BSA CSC M 2/17 Material d’incontinència: formalització de contractes derivats (1 proveïdor).

• CD BSA CSC M 7/17 Guants i Guants (Lot 1): formalització de contractes derivats (1 proveïdor).

• CD BSA CSC M 19/17 Gases: formalització de contractes derivats (2 proveïdors).

• CD BSA CSC M 8/17 Bosses: licitació derivada individual per a BSA; exclosos els dos licitadors presentats i declarada deserta la licitació per incompliment dels requeriments tècnics mínims de les mostres de producte presentades.

Altres

• BSA/CT/00089/2015: Servei de neteja dels centres de salut mental. Resolució anticipada, per incompliment greu del contractista, del contracte adjudicat per Institut Municipal de Serveis Personals (IMSP) i subrogat parcialment per BSA, adjudicat a KLE, SL. (actualment, YDARA GLOBAL SERVICES, SL).


Àmbit professional

Innovació

Durant el 2019 s’ha continuat treballant en el desenvolupament de projectes europeus i altres projectes d’innovació:

• ImpleMentAll. Projecte europeu que desenvolupa un marc genèric integrat (ItFits-toollkit) per a la implementació a mida de serveis basats en l'evidència d'eHealth. Els principals objectius d’aquest projecte són demostrar l’impacte de l’equip d’ItFits sobre la implementació d’eSalut per a trastorns mentals comuns (iCBT) a vuit països europeus (dos dels quals són països de renda baixa i mitjana) i Austràlia, i difondre el conjunt d'eines validat en diversos contextos sanitaris de tot Europa.

• DigitalHealthEurope - Twinning Tenders. Projecte amb l'objectiu de transferir i adoptar solucions digitals innovadores entre regions i/o entitats. El grup, anomenat "Data Matters", està liderat per BSA i té com a participants la Cologne Research Network, l’Estonian Ministry of Social Affairs i el North Estonian Medical Center; amb revisió de la International Foundation of Integrated Care. Els tres temes d'intercanvi de coneixements són els següents: infraestructures i seguretat de dades (Estònia); integració de diferents fonts de dades (Colònia), i analítica de dades i aprenentatge artificial (BSA).

Recerca

Les principals accions dutes a terme pel Comitè de Recerca l'any 2019 han estat les següents:

• Publicació a la nova pàgina web de BSA dels principals projectes de recerca, així com dotar d’eines de suport per a projectes d’investigació per als professionals.
• Incorporació al Comitè de Recerca d’una representant de salut mental i addicions i una nova representant d’atenció primària.
• Publicació de la memòria científica del 2018, amb un total de 175 activitats.
• Recull de dades per a l’elaboració de la memòria científica del 2019, amb un total de 157 activitats:

    2018 2019 Dif.
 
Ponències   37 7 -30
Comunicacions   16 6 -10
Publicacions   13 7 -6
Pòsters   15 22 7
Projectes de recerca   54 39 -15
Projectes europeus   3 2 -1
Tesis doctorals   2 2 0
Capítols de llibre   4 7 3
Cursos impartits   8 43 35
Altres treballs   23 22 -1
TOTAL   175 157 -18

Com a principals projectes de recerca al 2019 destaquen els següents:
• Assaig clínic fase IV, unicèntric, aleatoritzat de 2 grups per avaluar el grau de confort que experimenten els pacients amb EmuliquenR simple després d'una cirurgia proctològica en comparació amb el producte de referència lactulosa Lainco 10g.
• Estudi quasi experimental comparatiu de 2 models d’atenció domiciliària a Badalona. Projecte de tesi doctoral. Universitat de Barcelona.
• Assaig clínic Tractament psicològic de la depressió en dones amb fibromiàlgia, aleatoritzat a través d’un conveni de col·laboració subscrit amb la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona.
• Estudi observacional post autorització de seguiment prospectiu (EPA-SP) Miotoxicidad por estatinas en el anciano. L’objectiu principal és valorar la funció muscular en el grup de persones grans i intentar establir si hi ha afectació muscular important i si es pot atribuir al tractament crònic amb estatines.
• Estudi observacional prospectiu multicèntric SEIOMM-FLS Excellence del Servei de Geriatria i Cures Pal·liatives del Centre Sociosanitari El Carme. Promotor FEIOMM (Fundación Española de Investigación Ósea y del Metabolismo Mineral).
• Estudi observacional prospectiu multicèntric. Peu diabètic. Incidencia evolución de las úlceras en los pies de los pacientes diabéticos tipo 2 en Atención Primaria. CAP Progrés-Raval. Promotor Fundación redGDPS.
• Assaig clínic Innova 2020, aleatoritzat multicèntric doble cec paral·lel i comparatiu de dues fórmules infantils d’inici per a lactants. Pediatria CAP Nova Lloreda. Promotor Alter Farmacia, SA.
• Assaig clínic IJG-AB47-2018. Efectivitat del tractament antitussigen, anticolinèrgic i mel versus pràctica habitual en adults amb bronquitis aguda no complicada. CAP Nova Lloreda - CAP Martí Julià. Promotor Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària (IDIAP) Jordi Gol i Gorina.


Àmbit de recursos humans

Actualment a BSA li és d’aplicació el II Conveni Col·lectiu de Treball dels Hospitals d’Aguts, Centres d’Atenció Primària, Centres Sociosanitaris i Centres de Salut Mental, concertats amb el Servei Català de la Salut.

Accions en l'àmbit laboral

A. Situació actual de la devolució del 5% descomptat del dia 1 de juny de 2010 al 31 de juliol de 2013
Amb relació a l’Acord de data 15 de març de 2016, assolit amb els diferents comitès d’empresa de BSA, que fixava la devolució del descompte del 5% de les nòmines, efectuat entre l’1 de juny de 2010 i el 31 de juliol de 2013, en tres anualitats (2016 a 2018), durant l’exercici 2018 es va donar per assolit en la seva totalitat. En relació amb aquesta qüestió, es va efectuar una reserva econòmica per tal de fer front, en el seu cas, a possibles reclamacions i/o revisions que poguessin recaure. Durant l’exercici 2019 no es va rebre cap reclamació i per aquest motiu, tenint en compte que a dia d’avui el dret a reclamar es pot considerar prescrit, s’ha procedit a la cancel·lació de la reserva econòmica efectuada al seu moment.

B. Mitjana de conceptes retributius a incloure en el mes de vacances
L’any 2016 es va presentar demanda de conflicte col·lectiu contra Badalona Serveis Assistencials, SA, en la qual es reclamava la inclusió de tots els conceptes retributius que integren la remuneració de les vacances, conforme a l’import de la paga normal o mitjana que obté el treballador al llarg de l’any.

Després de diferents recursos presentats tant per patronals com per la representació dels treballadors, en data 4 de juliol de 2019, la Sala Social del Tribunal Suprem va dictar Sentència (535/2019), en la qual va declarar que els conceptes retributius que havien de ser incorporats a la paga de vacances són els següents:
• Complement d’atenció continuada.
• Guàrdies o retribució jornada complementària d’atenció continuada (guàrdies de presència física i localització).
• Plusos dissabte, diumenge i festiu, aquests darrers únicament i exclusivament els articles 32-1, 32-2 i 32-3 del Conveni Col·lectiu.

A la nòmina del mes de novembre de 2019, BSA va procedir a donar compliment a l’esmentada sentència. En relació amb els endarreriments generats des del mes de juny de 2015 (un any abans de la presentació dels conflictes col·lectius per part de la representació dels treballadors) fins a l’octubre de 2019 s'està a l’espera de poder assolir un acord amb els sindicats de BSA. A dia d'avui, s’ha traslladat una proposta (pagament únic dels endarreriments a la nòmina del mes de setembre d’enguany sense interessos) i s’està a l’espera de la seva signatura.

C. Increment retributiu a BSA durant l’exercici 2019
En data 22 de gener de 2019 es va publicar el Decret llei 3/2019, de 22 de gener, sobre l'increment retributiu per a l'any 2019 i la recuperació parcial de l'import de la paga extraordinària de l'any 2013 per al personal del sector públic de la Generalitat de Catalunya.

Els increments de la massa salarial del personal laboral ja van quedar fixats mitjançant el Reial Decret Llei 24/2018 i que es reprodueixen:

Any Increment fix Increment variables (*) Increment (**) addicional Total
    S/increment PIB 2018 Massa salarial  
 
    Increment 2,5 - 0,25 %   2,75 %
2019 2,25 % Increment 2,4 - 0,20 % 0,25 % 2,70 %
    Increment 2,3 - 0,15 %   2,65 %
 
(*) Amb efectes 1/7/2019.
(**) Pendent negociació a la Mesa general.

Cal tenir present que en la disposició addicional primera del II Conveni Col·lectiu de la sanitat concertada es va establir que en els anys 2019 i 2020 s’han d’aplicar els mateixos increments retributius que s’assoleixin per al personal del sector públic de la Generalitat.

Durant l’exercici 2019, per aplicació del que estableix la Disposició Addicional Primera del II Conveni Col·lectiu de la sanitat concertada, que determina que en els anys 2019 i 2020 s’han d’aplicar els mateixos increments retributius que s’assoleixin per al personal del sector públic de la Generalitat, BSA ha procedit a aplicar els esmentats increments, a excepció del 0,25%, que s’ha d’abonar amb efectes 1 de gener de 2019, atès que el propi Decret Llei de la Generalitat no va establir com s’havia d’aplicar, remetent l’esmentada norma als diferents àmbits de negociació col·lectiva. En el nostre cas, a la mesa del conveni sectorial de la sanitat concertada.

A dia d’avui, a nivell sindical, patronal no ha assolit cap tipus d’acord. Per tant, no s’ha pogut fer efectiu aquest increment.

C) Reclamació judicial de la carrera professionals dels odontòlegs

El 16 de desembre va tenir lloc, als Serveis Territorials a Barcelona del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, l’acte de conciliació, SENSE ACORD, amb 7 professionals odontòlegs que van presentar un conflicte col·lectiu contra BSA, en reclamació del nivell B de la carrera professional.

La vista judicial d’aquest assumpte està prevista per al proper dia 2 de juny de 2021.



Accions de l’Àrea de Desenvolupament

A. Carrera professional
Aplicant el sistema d'incentivació i promoció professional establert en el conveni del SISCAT s'han avaluat un total de 163 sol·licituds i s'han concedit els nivells següents, acomplint amb el que estableix el conveni el 2019:
• 32 Nivells A
• 38 Nivells B
• 86 Nivells C

12 professionals han obtingut el premi de fidelització per la seva permanència de més de 25 anys a l'empresa.

B. Selecció
S’han resolt 31 places a l’atenció especialitzada, 10 places a l’atenció primària, 17 places a l’atenció sociosanitària i 15 a l’atenció de salut mental.

Accions de l’Àrea d’Administració de Personal

Durant l’exercici 2019 s’han continuat elaborant circuits de control i seguiment pressupostari i s’ha donat continuïtat a l’estabilització de la plantilla. D’altra banda, també s’ha incorporat l’elaboració d’informes d’absentisme. Es continua treballant de forma efectiva amb l’assoliment de la implantació del programa de gestió de calendaris (BOLT). Per últim, s’han efectuat els corresponents càlculs per tal de donar compliment als increments salarials del conveni (inclòs el càlcul de la mitjana de vacances).


Aspectes qualitatius

Opinió i satisfacció dels usuaris

Durant el 2019 s’han recollit 3.334 opinions, xifra que representa un lleuger augment respecte de l’any anterior (3.279).
Opinions recollides 2018 2019
Atenció primària 365 377
Atenció especialitzada 2.264 2.216
Atenció sociosanitària 58 81
Atenció domiciliària 303 482
Altres  289 178
Total 3.279 3.334

Com a resultat de les opinions recollides, s’han dut a terme diferents accions de millora.

Principals accions de millora 2018 2019
Revisió dels circuits administratius 1.429 1.548
Entrevista de valoració amb comandament  209 187
Revisió de les llistes d’espera: priorització  301 240
Garantir nova programació: visita 678 859
Canvi de metge 193 249
Garantir nova programació: prova complementària 189 205
Garantir nova programació: intervenció quirúrgica 24 34
Accés a la documentació clínica 28 48
Revisió de la dieta 38 28
No cal practicar acció de millora 63 78



Àmbit econòmic

Al tancament d’aquest exercici 2019, i en la mateixa línia d’anys anteriors, no es disposa de les diferents dades de l’activitat assistencial definitives necessàries per calcular de forma exacta i ajustada les xifres corresponents a la facturació final, ja que aquestes encara es troben en fase de reassignació i validació per part del CatSalut.

Malgrat tot, es realitza el càlcul d’ingressos amb les dades de l’activitat prevista de tancament.

A l’exercici 2019, i ja dins d’aquest àmbit, cal destacar com a més significatius els aspectes següents:

• Continuïtat respecte dels anys anteriors de l’assoliment d’un resultat econòmic equilibrat.

• Creixement dels ingressos, amb relació al 2018, dels concerts amb el CatSalut motivat per:
− L’augment de les tarifes:
   - un 5,32% a l’atenció primària, per a l’equiparació salarial i disminució de la població assignada mitjana i correcció de les càrregues assistencials dels professionals.
   - un 2,47% a la resta de línies per fer front als increments salarials del conveni.
− Noves accions:
   - Contractació programa rehabilitació i reinserció a la comunitat a Salut Mental.
− Increment de la facturació de medicació hospitalària de dispensació ambulatòria acompanyat d’un increment de les despeses de fàrmacs.

Aquests augments s’han vist disminuïts pel recàlcul dels índexs relatius mèdics, quirúrgics i sobretot d’urgències.

• L’increment de les partides de personal a causa de:
− l’augment d’un 2,375% dels sous i salaris dels professionals que s’ha fet possible com a conseqüència de la pujada de tarifes del CatSalut esmentada al punt anterior.
− l’increment de la plantilla per dur a terme les noves accions contractades pel CatSallut i per a cobertures de l’absentisme.
− l'activació de part de la DPO (1,5 MM€)

• La incorporació de la ressonància magnètica ha permès reduir les despeses en proves diagnòstiques i ha comportat un increment de les despeses de manteniment i personal.

• El manteniment d’accions orientades a la contenció i reducció de les despeses amb una gestió molt rigorosa i acurada, així com una monitorització permanent.

• La col·laboració i l’esforç dels professionals sense els quals no hauria estat possible l’assoliment del resultat d’aquest exercici.

Ja en el vessant financer, i en continuïtat amb la línia dels darrers exercicis, l’any 2019 s’ha caracteritzat per la regularitat respecte dels terminis de pagament de la facturació del CatSalut i SISPAP. Aquest fet ha possibilitat una estabilitat en la tresoreria gairebé al llarg de tot l’any, la qual cosa ha permès una situació d’equilibri en les necessitats de finançament i les despeses financeres.

La disminució del termini de pagament dels proveïdors per tal d’assolir l’objectiu marcat per la llei 3/2004 de lluita contra la morositat ha produït que la via de finançament principal passi a ser la línia de fàctoring


Resultats econòmics anys 2015-2019

Dades econòmiques

  ANY 2015 ANY 2016 ANY 2017 ANY 2018 ANY 2019
RESULTAT D’EXPLOTACIÓ 412.309,63 180.616,01 158.055,88 201.891,15 188.880,78
RESULTAT FINANCER -401.189,47 -174.721,02 -155.353,49  -177.631,59  -179.741,98
RESULTAT TOTAL 11.120,16 5.894,99 2.702,39 24.259,56 9.138,80



Tal i com es pot observar al gràfic, i en la línia dels darrers exercicis, el resultat d’aquest any presenta una estabilització dels resultats econòmics, tant pel que fa al resultat d’explotació com al resultat total.

Així mateix, la xifra del cash-flow es manté gairebé com l’exercici anterior i reflecteix una xifra positiva de 0,926 MM€.

Tal i com s’indica al punt 46 de la memòria, l’emergència sanitària produïda per la pandèmia de Covid-19 i la declaració de l'estat d'alarma, per part del Govern de l'Estat, el passat 14 de març comporta una situació d’excepcionalitat en el conjunt del sistema sanitari, amb un impacte difícilment predictible a data de formulació dels presents comptes anuals.

L’impacte que la pandèmia pugui tenir, tant en el conjunt de l’economia del país com en l’activitat de l’entitat; tant des del punt de vista de l’organització dels recursos tècnics i humans com dels resultats futurs i del compliment de l’execució del pressupost de l’exercici 2020, i per tant dels impactes en la situació financera en el seu conjunt de l’entitat, no poden ser avaluats a data d'avui.

Tanmateix, com a peça fonamental del sistema de salut pública de Catalunya, es considera que el funcionament de l’activitat normal de l’entitat es pugui reiniciar un cop superada l’actual situació.

No s’han efectuat adquisicions d’accions pròpies durant l’exercici ni s’han efectuat activitats d'R+D, llevat de les descrites en els apartats d’Innovació i Recerca (vegeu l'apartat “Informació sobre accions pròpies” de la Memòria).

 






Imatge commemorativa del 25è aniversari del CAP Morera-Pomar de BSA.